En vecka senare...

Förra veckan var en väldigt jobbig vecka. Melvin blev inte bättre efter sina 2 besök på barnakuten, han fortsatte att vägra äta. Det lilla vi fick i honom kräktes han upp igen och med det en hel del slem.
På fredagen ringde jag vårdcentralen, var tvungen att kolla att de pipande ljuden i lungorna var borta och att han inte minskat i vikt. Att sätta sig på akuten igen ville jag bara inte...



Enligt vårdcentralen är det bra att välja familjeläkare, men eftersom det inte står någonstans vad de olika läkarna har för område, typ barn elllr ungdom eller bara åldringar, så är det himla svår. Efter mitt besök på fredagen så vet jag 1 läkare jag inte kommer att välja!! Hon var stressad, höll på med flera patienter samtidigt och hon lyssnade inte på varför jag var där. Hon berättade samma sak som de gjort på akuten, att han varit sjuk.. men det visste jag redan. Jag ville mest bara kolla att han inte gått ner i vikt och att lungorna lät bra. Jodå, han var frisk som en nötkärna.. "se, han ler ju"..
Just ögonblicket hon sa detta hade han nästan hostat upp allt slem genom näsan.. men men.. proverna visade bara bra resultat, så jag kunde inte säga mer.. bara till att gå.
Och ja.. hur väger de mindre barn på en vårdcentral?? Jo, inte använder de den lilla vanliga vågen för barn, utan de använde en vanlig våg där jag och Melvin först fick väga oss och sen vägdes enbart jag.. med skor och kläder på!!!
Så hans vikt hade ju inte minskat alls.. det visade ju vågen!



Fredags kväll innan nattning bytte jag blöja och fick se att "blod" i urinen! Pallar inte, bara mer och mer hela tiden! Ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att inom 12 timmar ska ni söka vård.. okey. Vi beslöt oss för att inte åka in till akuten en fredag kl 23, för ingen av oss hade sovit och där hade vi fått stanna hela natten/morgonen! På morgonkvisten var det blöja nr 3 med blod i urinen så vi packade skötväskan och körde till akuten. Tack och lov var det ingen väntetid!!!

Prover togs och han fick en liten påse att kissa i, helst så fort som möjligt. Lite svårt med tanke på att han knappt ätit ngt på en vecka, vart skulle den vätskan komma ifrån? Vi fick förbereda mat och vatten för att tvinga i honom.. det enda sättet. Men innan operation "Melvin ska äta" skulle han vägas, och så klart hade han minskat 100 gr / dag. Vi påtalade detta och de insåg problemet och det blev fart. Medans han fick andas in lite medicin satt jag och svor mig blå över läkaren på vårdcentralen!! Blir så förbannad att de inte lyssnar på vad man säger, och jag blir ännu mer förbannad på att de inte har arbetsmaterial som passar de allra minsta. Jag får ju inte gå till BVC med en sjuk son .. så vårdcentralen är ju det enda stället för en sådan sak OM jag inte vill sätta mig på akuten .. igen..
Och hans lungor lät inte alls bra, hon t.om ökade hans dos av medicinering för att det skulle vara lättare för honom att andast... gah!!!

Idag ska vi till BVC och få vaccinationssprutan, och jag ska fråga dem VART jag ska vända mig nästa gång. Ska faktiskt även kolla om de vet vilken läkare som kan vad, för jag vill ha en som även kan ngt om barnsjukdomar.
 
Gaaahh.. det blev ett inlägg med bara gnäll.. im so sorry... inte alltid solskenshistorier .. =)
OCh nä, det var inte blod i urinen utan kristaller eftersom hans urin var så koncentrerat.. =(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback