Imorgon ska vi hälsa på Maja..

En av Melvins flickvänner .. *fniss*.. ligger fortfarande på sjukhuset. Hennes hjärta fungerar inte helt så nu är hon uppskriven på väntelista för ett nytt! Ska bli kul att träffa henne igen. Var där förra söndagen och jag njöt av att se den lilla godingen prata och jollra i babygymmet. Tyvärr kunde inte Melvin följa med eftersom han hade feber men imorgon e det dags..*längtar*


.. lilla underbara Maja ...

Det är även första dagen vi känner på hur det är att ha en utflykt med fasta tider för lillkillen. Ska bli en utmaning, men någon gång är ju den första.. varför inte imorgon.. =)
Kuren vi börjat med är väldigt enkel och jag kan inte förstå varför BVC inte berättar om denna. Istället pratar de om den skrämmande 5 minuters metoden när denna finns..
Barn har en överlevnadsångest som de måste komma över. Deras rädsla är att bli övergiven eller svälta ihjäl och då är det vår skyldighet som förälder att se till att den ångesten aldrig kommer och det gör man bla genom fasta tider för att sova och äta. Så för att vinna spelet ger man sin liten mat, mat och mera mat för att sen leka dem trött. Till sist ber de om att få sova och när klockan är sovtid somnar de snabbt.

Vi ändrade därför Melvins vanor. Istället för att sova direkt efter mat så fick han leka och stimma med mamma och pappa i ca 1,5 timme för att sedan somna. Början var inte lätt, han undrade ju förståss vad helvete vi höll på med. Att bara lämna honom i vagnen med lite skak och sen bara lämnade vi honom där!!?? Skrika gjorde han men med rätt teknik med vagnen så fick man honom lugn på några få minuter... sen var det gnäll och klagan från det lilla livet, men vi svarade enbart med lite skak i vagnen så han visste att vi var på plats och jagade bort alla vargar som kom. Han somnade, tog ca 10 min..
Idag somnar han själv, liiite frågor har han men knappt några arga skrik. Nappen och gosefilten på plats och helst en Mozart skiva i bakgrunden så slappnar han av...

Imorgonkväll ska vi ändra rutinerna igen.. Nu sover han sammanlagt 16 timmar/dygn.. nu ska vi gå ner till 15,5 OCH ta bort den ena nattmålet. Så nu e det nya tag som gäller, ny attityd och bestämdhet! Lyckas vi kommer han sova från 19:30 till 04 då JAG väcker honom för mat.. =)

Vad tror ni, kommer vi lyckas?? ! I HOPE SO!!!

Metoden är skriven av en 9 barnsmamma, Anna Wahlgren. Önskar att jag hört om denna kuren tidigare för då hade vi inte haft denna jobbiga period med vår lilla son...

Nu ska jag sova, han ska väckas kl 04.. så jag bör lägga mig för att få liiite sömn iallafall..
Kram på er...

Kommentarer
Cecilia säger:

Skönt att ni hittat en metod som passar er. Jag tror inte att det finns en enda metod som passar alla så ni hade tur som hittade rätt så fort. =)



Kramis!

2009-03-09 | 18:56:19
Bloggadress: http://ciliak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback