Idag är en jobbig dag..

Gårdagen var en dag jag inte vill minnas men kommer inte kunna glömma. Jag har hela helgen tagit hand om en tise som vi hittade i staffanstorp, han var helt utsvulten, uttorkad och bara av skinn och ben. I 2 dagar har jag tvångsmatat honom med näringssrik mat från djursjukhuset och annan mat, allt för att han skulle få mat i sig. Han ville äta, han gjorde tappra försök men det visade sig att han hade blåsor i munnen. Detta såg jag inte tidigare och eftersom han var så tagen så ville jag inte "störa" honom med att börja undersöka honom grundligt. Jag lät honom istället sova!
Igår tog jag honom till veterinären för att kolla honom och hans sår han hade på svansen. Som jag befarade gav inte veterinären honom stor chans att leva, men det kände jag på mig. Vi pratade ett tag om hans chanser och kom fram till att det var bäst att han fick somna in. Det gjorde ont, vem är JAG att ta detta beslut??

Under dagarna jag hade honom insåg jag mer och mer att han var trött och gammal, men han kämpade på. Han var enbart skinn och ben, hade blåsor i munnen och väldigt dåliga tänder. Blicken var tom, han tittade på dig men man såg att han inte fäste sin blick, han orkade inte. Så visst var det rätt beslut, men gud så ont det gör! Jag ville så gärna att han skulle få ett bra liv de sista åren, men han ville somna in redan nu. Man märkte det på honom, han la sig på britsen och tittade på oss .. inga försök att ta sig därifrån!  Behöver jag nämna att det gick snabbt? ... stackars liten..

Vi gjorde vad vi kunde, vi ordnade så han slapp springa och leta mat i staffanstorp. Vi ordnade så hans lidande tog slut.. och nu är han i himlen som en frisk katt..

.. Måns .. tänker på dig min fyrbenta vän..

( bild på honom kommer senare, känns just nu ont i hjärtat att lägga upp det )


Kommentarer
Else säger:

Ibland är det bästa hjälpen att låta ett djur somna in. Det går inte att rädda alla till varje pris. Du ska inte ha dåligt samvete! Ni gör så mycket bra för katterna och för den här katten var det uppenbarligen det allra bästa du kunde gjort!



Kramizar

Else

2008-07-15 | 14:32:15
Cecilia säger:

Du gjorde rätt Sweety! Precis som vi gjorde med den andre Måns... Nu kan dom leka tillsammans på dom evigt gröna ängarna! Men visst gör det ont att ta besluten... Det är just det, att vi kan och att vi tar dom besluten, som gör oss till en förening som VERKLIGEN ser till katternas bästa!!



Massa looove till dig!

2008-07-22 | 17:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback