Varför ska det vara så himla svårt?

Vissa barn somnar bara de läggs ner i sin säng, vissa barn måste man tvinga i timmar för att de ska sova 30 min.. vårt barn tillhör den senaste kategorin. Jättejobbigt, både för honom och oss. Inför varje läggning är det höga skrik och ben och armar som flaxar i väldigt högt tempo. Vaggningen blir i vår famn där vi kämpar för att hålla lillkillen kvar, en tuff match eftersom han nu väger en hel del. 30 min efter är han i sin säng, sover djupt tack och lov. Man går ut, tar babymonitorn med sig och sätter sig i soffan. Efter 20 min ger den utslag, han är vaken IGEN! In och fortsätta vaggningen. Så kan det se ut en hel dag...

Efter 1,5 månad fick jag ett tips som kanske är vår räddning! Anna Wahlgren, 9 barnsmamma, har skrivit böcker om hur man får en liten att vilja sova sina lurar. Vi har läst och kände oss pepprade att försöka, va fan.. vi har ju prövat ALLT! 
Barn i hans ålder ska enligt henne, och BVC, sova minst 16 timmar/dygn men vår lilla son kommer knappt upp i 11 timmar. Han e alltid trött och gnällig, men vem hade inte varit det om man enbart sovit 5 timmar om dygnet för de 8 som vi vuxna behöver??

Vi började planeringen för att få honom att sova och det har varit kämpiga dagar. I fredags gick startskottet och idag måndag sover han mycket lättare i sin vagn. Räcker med, oftast, 10 minuters vagning för att han ska somna in. I sängen går det inte än, men vi är på väldigt god väg.
Men idag har jag tappat tålamodet igen, han vaknar stup i kvarten och man får vagna honom flera gånger under hans sovpass. Hur svårt ska det vara för en liten att vilja somna? Vi har visat att vi finns här, vi jagar bort alla vargar och bevakar hans intressen! Vad mer kan vi göra ? Blir så trött, har skallebank varje dag efter att ha fått trösta en arg och skrikande unge. Ont i ryggen efter 1,5 månads vaggande och nu efter vagningen...JAG VILL INTE MER!

Skittrött dagligen, känner inte för ngt och vill bara fly från det mesta just nu. Ja, jag är frustrerad och arg för tillfälligt och behövde denna stund för att skriva av mig. Och nä, killen har inte kolik eller magont.. detta är ren protest från hans sida, skulle han få välja hade han varit uppe dygnet runt för att utforska världen runt omkring sig!

Nya tag imorgon så det är snart dags att gå in och sova så man orkar med en ny dag.


Kommentarer
Else säger:

Stackars... Jag VET hur det känns när man bara vill slänga den lille i väggen och lägga sig ner på golvet och bara skrika. Det är en hemsk känsla, när man egentligen älskar den lille varelsen över allt annat på denna jord.



En klen tröst, men det går över! Jag lovar. Men under tiden är man ett vrak och oerhört trött. Det finns liksom inget ljus i tunneln. Kämpa på Malin, det ordnar sig!



Kram på dig!

2009-02-23 | 21:19:45
Jennie säger:

Usch jag lider med dig gumman....

Har du någon bärsjal?

Kan vara ett alternativ då och då när du vill få något gjort.

C´s bror och fru hade samma problem med sin son.

Hon skaffade en Tricotslen bärsjal och det blev lösningen dagtid.

Vi har en Meitai bärsele/sjal till Amanda.

2009-02-24 | 11:01:24
Zara säger:

Tröttheten och hjälplösheten är fruktansvärt jobbig. Vi är många som vet hur det känns. Be om hjälp vännen! Säg till när det är för jobbigt så är vi säkert många som kommer och tar en promenad med Melvin medan du får vila lite! Det gör vi så gärna!

Kram!

2009-02-25 | 10:02:38
Camilla säger:

Skickar styrke-kramar... Har tyvärr inga tips eller råd, men jag är säker på att även Melvin kommer på att man måste sova lite.



KRAMISAR

2009-02-25 | 22:09:41
Bloggadress: http://jrt-flickorna.filosoferar.se
Cecilia säger:

Håller med Zara... vi är många som kommer till undsättning om du bara ber om det.



Bamsekram & massa Mjau från tisarna på slöjdgatan!



(Vagna... fniss, fniss)

2009-02-27 | 19:20:27
Bloggadress: http://ciliak.blogg.se/
Malin säger:

Jaaa, vagna.. det heter ju så på Malin & Melvin språket!! =)

2009-02-27 | 22:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback