Jobbenatt!

Snart är det dags att åka till jobb, har tackat ja till ännu en natt. Inte lika långt in på morgonkvisten som sist...min kropp totalt förbjuder det! Snart bär det av.. ska bara köra förbi affären och inhandla lite gottgott... :))

I torsdags träffade jag på Caroline, en gammal arbetskamrat som jag inte sett på evigheter. Så kul att se henne igen, det fanns massor att prata om och tiden bara flög iväg. Hoppas vi snart kan ses igen, denna gången ska det inte ta 1 1/2 år!

Första veckan på dagis är avklarad och jag vet ärligt inte vad jag ska tycka. Har ingen erfarenhet av att mindre barn är blandade med de stora, så min lilla känsla i kroppen kan vara helt fel! Men Melvin och 2-3 st till i hans ålder är på samma avdelning som barn mellan 3 år och uppåt, och jag såg på inskolningsdagarna att de inte var intresserade att leka med dessa små. Och alla i Melvins ålder är ju inte där samtidigt, sjukdom eller ledighet, så han kan bli ensam liten väldigt ofta. Dörren bredvid har de avdelningen för 1-2 åringar... önskar att han kunde få vara där inne, iallafall till en början och sen succesivt gå över till den stora gruppen. Men jag kan ha helt fel i detta. men jag kan inte bara ignorera min känsla som jag har i kroppen. Har inte haft problem med att känna obehag på det andra dagiset, det var inga problem alls för mig... men nu... På måndag ska jag lämna Melvin och faktiskt ta och fråga dem där, de borde ju ha mer erfarenhet av just detta....

  

Imorse var det pysselmorgon hos familjen Kjellsson/Maikisch. Jag, Franz och melvin satte oss vid bordet och började måla gips... till en början gick det väl relativt bra men sen uartade det ordentligt! haha.. melvin hade färg överallt, så jag bestämde mig för att han skulle leka med händerna... det var lyckat! Efter att ha kladdat ner sig själv, massor av papper, olika gipsfigurer.. inkl min... så fick han en varm dusch. Men kladdet på händerna fick man knappt torka av, det skulle ju vara där!


... i början ser allt ut som det ska...


.. nu börjar färgen hamna på andra ställen än där de ska...






Just nu är min lilla prins & Anton och badar med sina pappor, badet i Höör är helt underbart! Kommer inte få se honom förrän imorgon när jag vaknar upp till liv igen... saknar honom redan!

Dags att åka till jobb... ha en bra lördag! 


Kommentarer
Jennie säger:

På Amandas dagis har de helt gått ifrån åldersbaserade avdelningar. Tidigare var de 1-3 och 4-6(det året de börjar nollan). På hennes avdelning är de 1-6 år nu och det fungerar fint. Nu slipper de byta fröknar.



Nu har de visserligen delat upp dem i 3 grupper....Amanda är i mellangruppen men alla barnen äter tillsammans, är ute tillsammans och leker tillsammans. De mindre barnen är dock lite mer för sig själva. 3-6 åringarna är tillsammans mest. Det beror på att de mindre barnen sover middag och de större är ute på längre promenader etc.



Är Melvins 3 år nu? Kommer han att flyttas upp i en 3-5 grupp? Finns det inte större barn på dagiset?

2011-01-22 | 16:39:52
Else säger:

Hej Malin!

Du kan vara helt lugn! Jag har 20 års erfarenhet av att jobba på dagis i blandade grupper. Det har aldrig varit några problem för de minsta barnen. De lär sig massor av sina äldre kamrater. Det är lugnt, jag lovar. ;)



Kram på dig!

2011-01-22 | 18:16:56
Malin säger:

Else.. tack! behöver lite lugnande ord! Vet inte varför jag är så orolig, kanske för att jag själv var där och såg hur de nonchalerade dessa små.. de andra barnen då alltså. Men jag måste nog ge det tid... =) Kramen

Jennie... Melvin är 2 år och 1 månad, och på hans avdelning är barnen från 2 och upp tills de börjar skolan. Den andra avdelningen, dörren bredvid, finns de små barnen, 1-2 år men de är aldrig blandade. Utan på Melvins avdelning är de uppdelade i olika grupper under aktiviteterna,men sen är de blandade när de leker och äter. Och den andra avdelningen är för sig själv. Men i Melvins ålder är de bara 3-4 st, inte fler.. och det blir att de oftast sitter för sig själva...



Jag hoppas ju att jag har fel känsla, har bara det gamla dagiset i skallen och hur alla busade med alla... måste få bort det för att kunna gå vidare!

2011-01-22 | 19:24:34
Else säger:

Hej igen Malin!

Glömde säga att Melvin ändå snart hade tyckt det var tråkigt på småbarnsavdelningen. Han har inget utbyte av ettåringar. I hans ålder behöver de lite utmaningar bland större barn. Han ser hur de stora gör och lär sig massor.



Sen gör det inget om han är utan lekkamrater vissa stunder, barn behöver få vara för sig själva ibland också. Ge det lite tid, så ska du se att det går jättebra.

Kram



2011-01-22 | 20:14:34
Bloggadress: http://elseh.wordpress.com
Jennie säger:

Jag måste instämma med Else....han kommer att ha mycket mer utbyte av de äldre kompisarna. Jag trodde inte heller att de äldre lekte med den yngre men Amanda har lekt med 5-åringarna sen hon var 2.



Fråga personalen om Melvin har möjlighet att vara inne hos de små om han någon dag skulle känna att han vill ha det lugnare. Amanda hade en period i höstas då hon absolut inte ville vara ute med sina kompisar och de äldre barnen och då var hon inne med de små. De har ett bra samarbete grupperna emellan. Oftast var Amanda bara inne med de små första timmen sen gick de ut med henne också Hon hade behov av lite lugn och ro precis vid lämning.



Kram och hälsa familjen



2011-01-22 | 21:20:43
Caroline säger:

Så kul att träffa dig också! Kan inte förstå att det gått så lång tid, men det kändes verkligen inte så. Det var en riktigt härlig kväll...

Jag kommer gärna till Höör någon dag, är ju nyfiken på ert hus. Vi hörs och ses snart. Många kramar!

2011-01-23 | 12:17:21
Malin säger:

Tack Jennie och Else, känns skönt att få höra ngt bra istället för mina egna negativa tankatr! Jag ska helt klart ge det en chans...måste tänka annorlunda... Kram på er!



Carro, klart du får komma hit, vill jättegärna ha besök av er i lilla Höör.. Vi måste helt enkelt bara hitta en dag! Kram

2011-01-23 | 23:17:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback