Första gången på BVC

Allt har gått snabbt, myndigheter har skickat personnummer, BVC har ringt och gett oss datum för inskrivning... själv hinner jag inte komma ihåg vilken dag det är!! Skönt samtidigt att ngn håller koll på en, jag med mitt minne hade nog inte kommit ihåg hälften vi skulle göra för lilla Melvin.


.. på väg till BVC ..

I tisdags var vi på BVC , de vägde och skrev in vårt lilla liv i deras system. Nu finns han där och vi ska dit igen nu på måndag, han ska visst vägas igen. Vad han vägde? Jo.. tjockisen går upp som fasen i vikt, 4680 väger han nu... bra tyckte barnmorskan, och han ammar förstår jag!? Hmm.. där tog det roliga slut. Jo.. det gör han ju, både och,. men inte helt...
En lång utläggning om varför man ska amma och inte ge ersättning. Hmm.. vi vet det redan men lillgrabbem vill ju inte, det fungerar varannan gång. Han bara leker och sen somnar.. urhungrig och kinkig. Och jag tänker inte bråka med honom varje timme för att han ska äta, har gjort det nu i 2 veckor och det tar på mina krafter. Jag hinner inte sova eller vila eftersom Melvin inte sover, utan han ligger vaken pga att han är hungrig. Ett moment 22 ....
Nacke och rygg är starkt, han övar dagligen att ligga på mage och titta runt. 2 veckor och redan stabil.. =)

  

 

Rutinerna hemma börjar bli bättre, vi och Melvin utmanar varann för att till sist hitta ett sätt att mötas på. Varje dag händer nya saker som får oss att skratta, han är en jollrande liten kille som inte surar för mycket. Vi är lyckliga över hans lugna beteende, men visst har han humör när det gäller. Jodå, han kan bli arg och då är han riiiiiktigt arg.
Vet inte vem det kan brås på...*vissel*



Dags för maten.

Kommentarer
Jennie säger:

Skit i BVC...man lär sig snabbt att det stället har man till 2 saker: väga och mäta. Allt annat löser sig på vägen eller så fråga nära och kära om råd.

Om amningen strular och ersättning funkar så fortsätt som du gjort. Melvin verkar så nöjd och belåten och ökar fint i vikt...och det är faktiskt det enda som räknas. Stå på dig, de kommer försöka "köra över dig" många, många gånger på BVC. Var extra glad att Melvin tycker om att ligga på mage....du ska bara veta hur mycket skit jag fick för att Amanda inte fixade det.



Hon hatade det som pest så jag kände...varför tvinga? Hon tyckte det var jättekul att ligga på rygg i babygymmet och sparka på allt som hängde ner. Sitta upp med lite hjälp gjorde hon tidigt så det var ju inte nacken som saknade stabilitet.

Idag springer hon omkring i en rasande fart....knappast fått några "men" av att inte ligga på mage.



Nä...kör efter din magkänsla och det som du tycker passar er och lille Melvin bäst. Väg och mät på BVC och försök ta deras "råd" med en nypa salt. Och även läkarbesöken....med lite tur så får ni en bra läkare. Den barnläkaren vi har är en riktig tomte ha ha. han gick nog i pension för 20 år sedan.



Vi gick med Amanda 1 gång i veckan den första månaden, sen blev det 1 gång var 14-e dag fram tills hon var ca 9-10mån....sen efter det så blir det 1 gång i månaden eller när vi känner för det. Här har de öppen mottagning 2ggr/veckan så man piper in när det passar en själv.



Skriv upp dig till mammagruppen, det har jag aldrig ångrat. Vi träffades hela det första året privat, varje tor hemma hos varandra och så fick barnen leka...eller ja dela lekmatta och dregla ikapp var det från början ;-) Sen hade BVC 4-5 träffar där man gick igenom kost, smakisar, säkerhet etc. Mycket trevligt.

2008-12-26 | 16:36:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback